Interview over het werk van mijn moeder

Interview over het werk van mijn moeder

Interview over het werk van mijn moeder, 25 januari 2015

Interviewer: Stijn Wiggerts

Kun  je iets vertellen over je werk?

Ik heb een eigen muziekstudio waar ik mensen muziek laat beleven.
De ruimte staat vol met verschillende instrumenten, iedereen mag overal aan zitten.

Waar is deze studio?

Op het industrieterrein van Eemnes. Ik heb eerst drie maanden geklust om de ruimte geschikt te maken. Ik wilde er vooral heel veel sfeer in brengen, dat is goed gelukt. Veel mooie kleuren en als basis lichtblauw, dat straalt rust uit.

Waarom ben je dit gestart?

Ik ben zelf muzikant. Ik heb aanleg meegekregen. Ik speel verschillende instrumenten. Muziek komt altijd bij iemand binnen. En muziek raakt dus mensen. Je kunt emoties oproepen met muziek.

Naast dat ik muzikant ben, werk ik al jaren met mensen met een verstandelijke beperking. Ik merkte dat het bij hen heel goed werkte. Muziek voor en met hen maken. In de instellingen zijn de muziekactiviteiten al lang weg bezuinigd.

Daarom wilde ik iets neerzetten, waar je muziek kunt komen maken, luisteren, aanraken, en op jou afgestemd. Zo komt de een drummen, de ander dansen, of luisteren, of meeschreeuwen.

Heb je dit zelf bedacht en ben je de eerste die dit doet?

Ja, ik heb dit zelf bedacht, ik droomde er eerst al zo’n 20 jaar over. Ik werk in de gehandicaptenzorg, en ik wilde graag voor deze doelgroep iets neerzetten. Ze kunnen niet naar een gewone muziekschool, omdat ze geen noten kunnen lezen en ook hun gedrag is anders.

Of ik de eerste ben weet ik niet, ik vermoed van wel, leuk toch!

Wat bedoel je met ‘muziek laten beleven’?

Muziek beleven betekent voor mij, dat je plezier hebt in de geluiden die je hoort, het aanraken van de instrumenten. Het hoeft niet per se een melodie te zijn.

Ik geloof er in, dat je plezier kunt beleven aan muziek maken zonder dat je noten kunt lezen. Plezier in het samen iets laten klinken.

Er is ook een muzikant, die gaat marcheren, terwijl ik drum.

Wordt de muziek dan niet heel lelijk of slecht?

Muziek is nooit lelijk of slecht, daar gaat het dus om, dat alles kan!

Het gaat om geluiden maken, het ligt helemaal aan jezelf of je het mooi vind.

Kun je hier een voorbeeld van geven?

Er komt een vrouw met het syndroom van Down, zij speelt op een gele plastic blokfluit. Wat je hoort is vooral veel valse lucht en hoge toon-geluiden.

Maar zij speelt fluit, zo ervaart zij dat, ik noem haar ook muzikant.

Zij probeert nu ook de djembee en de grote trom uit.

Wat voor mensen komen er naar jouw studio?

Vooral mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap.

Er komen ook 4 kinderen zonder beperking, in de leeftijd van 9 tot 20.

Niemand van de muzikanten kan muzieknoten lezen en toch spelen ze allemaal op een of meerdere instrumenten.

Hoe komen die mensen bij jou terecht?

Ik werk zelf in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Ik bevindt mij al 30 jaar in deze branche en heb een groot netwerk opgebouwd.

Ik heb flyers laten drukken waarmee ik reclame maak.

En wat nog belangrijker is, ik heb een goede website gemaakt. Voor mensen die in Eemnes wonen is het natuurlijk gemakkelijker om naar de studio te komen. Ik heb een muzikant die op zijn fiets komt, en twee komen lopend.

Zij wonen allen in een woonvorm van Sherpa in Eemnes.

Andere muzikanten komen met de WMO taxi.

WMO taxi, wat betekent WMO?

WMO staat voor Wet Maatschappelijke Opvang. Dit wordt geregeld bij de gemeente.

Vervoer vanuit deze WMO kun je aanvragen als je niet zelfstandig kunt reizen met openbaar vervoer. Iemand krijgt dan een taxipasje, dan kost een rit bijvoorbeeld 2 euro. Ze moeten er dus wel voor betalen, maar dat zijn kleine bedragen.

Hoe ziet een muziekles in jouw studio eruit?

Er is een uitgebreid welkom, jas ophangen, vragen hoe het met ze gaat, etc. Ik noem dit ‘aarden’. Iemand  moet zich op z’n gemak voelen.

Dan overleggen we wat we gaan doen. Meestal maken we het eerste half uur muziek door mee te spelen met de cd-speler. Dat gaat er vaak hard aan toe.

Hoor je bijvoorbeeld Frans Bauer uit de speakers, slaat de muzikant op het drumstel of de djembe mee.

Dan drinken we een kopje koffie of thee met ’n koekje. Daar ga ik echt even voor zitten. De laatste 20 minuten gaat de stereo uit en speel ik zelf op een instrument. Dan zingen we samen liedjes, vaak speel ik dan op de accordeon of gitaar. De ander speelt dan mee met verschillende kleine percussie instrumenten.

Wat kost een muziekles en kunnen ze dat wel betalen?

Ik heb een strippenkaart ontwikkeld en laten drukken. Hierop staat een foto van de studio, het adres en telefoonnummer. Op de achterkant staan 10 vakjes.

Een les kost 15 euro per half uur.

De strippenkaart is opvouwbaar, waardoor het gemakkelijk op te bergen is.

Ik merk dat ze het belangrijk vinden om deze kaart bij zicht te hebben.